Det tredje kriget
Det tredje kriget är historien om tre kvinnor: Ba, hennes dotter och dotterdotter – min mormor, mamma och jag själv. Den börjar på 1960-talet under det andra indokinakriget med bomberna som faller över en vietnamesisk by.
Det som väntar mig
I Det som väntar mig får vi följa Massoumeh under hennes uppväxt genom fem turbulenta årtionden i Iran, från åren före revolutionen 1979, via Islamiska republiken och kriget med Irak, fram till nutid.
Hur mår fröken Furukura ?
Redan som barn var Keiko Furukura annorlunda. Nu är hon 36 år, har aldrig haft en pojkvän och har jobbat i den lilla närbutiken i arton år.
En överflödig kvinna
Aaliya lever sitt liv i Beirut, i en våning som har varit hennes sedan hon var ung och gift.
Förlorade själar
Det är i slutet av åttiotalet och Somalia är på randen till det inbördeskrig som landet fortfarande är drabbat av, och som har slagit sönder varje liten rest av ett politiskt system. I Förlorade själar får vi se de mänskliga dimensionerna av detta sammanbrott, i tre kvinnors kamp för överlevnad.
Zarités frihet
Zarité har verkligen haft tur. Hon föddes i slutet av sjuttonhundratalet som slavinna i kolonin Saint Domingue, sedermera kallad Haiti, och såldes som nioåring till den rike jordägaren Toulouse Valmorain.
Rotlös
Dangarembgas debutroman, som tilldrar sig i 60-talets Rhodesia, är en bildningsroman med ett idag nära nog klassiskt tema: konflikten mellan å ena sidan den västerländska utbildningen och dess värderingar och å andra sidan det gamla stamsamhället och dess kultur, men romanen färdas längre och dis
Det brinner på berget
Nanda Kaul i Det brinner på berget är änka och har dragit sig tillbaka från världen till en ödslig bergstrakt i norra Indien för att tillbringa sin ålderdom i avskildhet och sinnesro, långt från alla människor, känslor och önskningar.
Under tungan
"Mormor säger att min tunga kan bära allt, till och med himlen". Zimbabwes mest kända författare har skrivit en tät och lyrisk roman om en flickas smärtsamma och alltför tidiga uppvaknande till kvinna, om kvinnors sorg och en familjs allra mörkaste hemligheter. Förlagsinforamtion
Fullt hus
Miri Yû hämtar sina miljöer ur det traditionella japanska vardagslivet och familjemönster i upplösning, och skildrar gärna de utstötta och litet uddas situation. I två långa noveller - nästan kortromaner - slår hon an oväntade ackord i korta dialoger och kraftig laddning under ytan.