Chris Abani

* 27 december 1966

Chris Abani är född 1966 i Afikpo, Nigeria. Han debuterade redan 1985. Under senare delen av 1980-talet fängslades han flera gånger på grund av sina texter och tvingades bland annat tillbringa sex månader i isoleringscell. Först 1991 lyckades han fly till London, ensam och utan något.
I slutet av 1990-talet flyttade han till Los Angeles. Abani har redan en rik produktion med flera romaner, kortromaner och diktsamlingar bakom sig. Graceland (2004) om den 16-årige Elvisimitatören, Elvis Okes liv i ett slumområde i Lagos blev hans stora genombrott.

Förlagsinformation

Citat 

Succén för Graceland är överraskande och den gör mig både ödmjuk och upprymd. Att känna att jag genom att ge röst åt en liten grupp nigerianer har snavat över frågor och farhågor som talar till en så bred internationell publik är upphetsande och en bekräftelse av hur det som är djupast mänskligt inom oss fortsätter att knyta oss samman över stora avstånd och skillnader.
Ur [[Intervju med Chris Abani]]

Elvis Presleys musik var mycket populär i mitt hem när jag växte upp så jag övertog det och förstorade upp det som en symbol för romanen. Elvis är en mycket intressant person och plågar fortfarande det amerikanska psyket. Jag gillar det.
Ur [[Intervju med Chris Abani]]

Jag tror att varje litterär kultur måste brottas med förfäderna. Å ena sidan ärar vi våra litterära förfäder, för det är de som har gjort det möjligt för en ny generation att existera och bli tagen på allvar. De identifierar och belyser ofta vägar för att utveckla en nationell litteratur och vi förblir dem alltid tacksamma för det. Å andra sidan måste den nya generationen, ofta på ett mycket oidipalt sätt, gå emot sina förfäder för att göra plats för sina egna frågor och så vidare. Det gäller för alla länder och alla författare.
Ur [[Intervju med Chris Abani]]

Exil är ett märkligt ord. Det bär med sig så mycket symbolik och romantik att vi skulle behöva en väldigt lång essä för att reda ut frågan.
Ur [[Intervju med Chris Abani]]

Jag skulle säga att avstånd - oavsett om det är från familj, nation och så vidare - är bra för en författare. Även om avståndet inte är fysiskt utan endast psykologiskt och oavsett om det handlar om exil eller bara om emigration. Avstånd gör det lättare att få en mera nyanserad syn på sitt ämne.
Ur [[Intervju med Chris Abani]]

Min uppfattning om Nigeria är lika sammansatt som den man har om sin familj eller de man älskar. Ständigt föränderlig, ständigt vacker, ständigt komplicerad, men rotad i djup och orubblig kärlek.
Ur [[Intervju med Chris Abani]]

I Nigeria, en nation med väldigt konstgjorda gränser som påtvingades utifrån, försöker vi fortfarande komma fram till vad nationalitet betyder för oss, så det är inte en fråga som har förlorat sin betydelse. Jag tror bara att vi har olika uppfattningar om det, vilket är väldigt positivt.
Ur [[Intervju med Chris Abani]]

Skönlitteraturen är varje samhälles allmänna samvete. Så viktig är den.
Ur [[Intervju med Chris Abani]]

Bibliografi – böcker

Song for Night (2007)
Celanders 2010; övers. Roy Isaksson
Genom huvudpersonens inre monolog får läsaren följa den femtonårige minröjaren Min lycka, som efter en minexplosion har förlorat kontakten med sin pluton, på hans lyriska, hemska, men ändå storartade...
Celanders 2009; övers. Roy Isaksson
Den häpnadsväckande berättelsen om 16-årige Elvis Oke som lever med sin alkoholiserade far i ett slumområde i jättestaden Lagos, Nigeria. Elvis drömmer om ett liv...
Celanders 2008; övers. Roy Isaksson
Abigail är tonåring, framfusig, modig och självständig, men förs till London från Nigeria av en släkting som försöker tvinga henne in i prostitution....