Blodet på dörrposterna: dikter

Översättare:
Original: And death white as swords (1978)
Poesi Afrika
Ämnesord:

Breytenbach är inte bara författare utan även en framstående konstnär med flera separatutställningar bakom sig och hans poesi är mycket visuell. Hans främsta påverkan kommer dock från zenbuddismen, men han har också tagit intryck av de franska symbolisterna. Mest påminner han kanske om Rimbaud ("Arthur -Hottentot" i en av dikterna i samlingen). Liksom denne piskar han i visioner eller hallucinationer fram vidunderliga bilder, fragment av okända landskap, skärvor av myter och drömmar.

Breytenbach är en politisk poet. I samlingen finns rasande dikter, som Brev till slaktaren från främlingskapet, tillägnad dåvarande premiärministern John Vorster, och Livet under marken, som handlar om tvångsförflyttningen av svarta till de s. k. "hemländerna" men också kärleksdikter som är lätta och naiva som ömsinta penselstreck:

känner du inte doften av stjärnorna nu? / allt springer fram ur erfarenhet / och sjunker åter tillbaka i den: / hästarna äter pärlor/

Breytenbach skriver på afrikaans och samlingen bygger på ett urval ur en engelsk-afrikaans parallellutgåva med dikter ur hans samlingar sedan 1964. En annan tvåspråkig samling av hans poesi är In Africa even the flies are happy: selected poems, 1964-1977 (1978).
Ett urval av hans fängelsedikter från åren 1975-1982 finns i samlingen Judas eye and Self-portrait/Deathwatch (1988). För den som är intresserad att se alster av bildkonstnären Breytenbach rekommenderas kortprosaboken All one horse: fictions and images (1990) där Breytenbach placerat 27 av sina akvareller tillsammans med 27 surrealistiska texter.
Barbro Norström Ridaeus