Den vita boken
Den vita boken möter vi en författare som befinner sig i Warszawa för att arbeta. Med den slags hypersensibilitet som blivit Han Kangs signum fäster berättaren sin uppmärksamhet på sin omgivning, dess historia, struktur, färger. En snötäckt europeisk stad långt hemifrån utgör fonden för en stramt poetisk undersökning av sorg genom en ovanlig prisma färgen vit.
Stadens och naturens vita snön, saltet, månen, en vit fågel öppnar rum mot en privat sorg, som har med lindor, en spädbarnsskjorta och svepning att göra. I denna mäktiga bok om tomrummet efter en syster som dog efter bara några timmar i livet får Han Kangs centrala teman liv, död, historia, minne en mjukare och närmare behandling.
Den är en text som vibrerar av smärta och skönhet, som tecknar den mänskliga anden som både spröd och segt motståndskraftig. Många kritiker menar att den utgör en höjdpunkt i författarskapet.
Den vita boken är Han Kangs tredje utgivning på svenska efter publikframgångarna med Vegetarianen och Levande och döda. Den nominerades 2018 till internationella Bookerpriset. 2016 tilldelades Han detta pris för Vegetarianen, boken som gjorde hennes till ett världsnamn.
Förlagsinformation
I 흰 (2016; Den vita boken, 2019) får Han Kangs poetiska stil åter dominera. Det är en sorgesång, ägnad den person som hade kunnat vara jagets storasyster, men som dog bara ett par timmar efter födseln. I en följd av korta anteckningar, som alla handlar om vita föremål, är det denna sorgens färg som associativt bygger upp helheten. Det gör boken mindre till en roman än till en sorts ”sekulär bönebok”, som den också har kallats. Om den drömda systern hade fått leva, så resonerar berättaren, skulle jaget inte ha kommit till världen. Det är också i tilltalet till den döda som boken når fram till sina sista ord: ”I det vita, bland alla de vita tingen, kommer jag att andas in det sista andetag du gav ifrån dig.”
Nobelprize.se