Kamila Shamsie
* 13 augusti 1973 i Karachi, PakistanKamila Shamsie är uppvuxen i Karachi, en stad som spelar en viktig roll i det mesta hon har skrivit. I samtliga romaner står en eller två familjer, med starka band sinsemellan, i centrum. Hennes familjer är välutbildade, relativt välbärgade, sekulariserade och liberala. Kvinnorna är starka, inte sällan starkare än männen. Men såväl familjer som det pakistanska samhället i stort tycks leva med undertryckta minnen, och familjerna är utsatta för såväl ett yttre som ett inre tryck. Det är därför fullt av försvinnanden, hemligheter och allmänt komplicerade relationer i romanerna.
Kamila Shamsie debuterade med en lekfull och känslig skildring av en elvaårig pojkes upplevelser i en politisk orostid, In the city by the sea (1998). Hasan lever till att börja med sitt liv i skärningspunkten mellan trygg medelklasstillvaro, spännande cricketmatcher och hisnande äventyrsfantasier. Men snart skakas hans värld i grunden. Bland annat sätts Hasans älskade morbror i husarrest och dras inför rätta för sin opposition mot en tyrannisk militärregim; morbroderns anhängare svarar med demonstrationer och strejker. Långsamt hinner insikten om att morbrodern faktiskt svävar i livsfara ifatt Hasan. Och när inte ens pappa advokaten verkar kunna hjälpa morbrodern, måste då inte Hasan själv rädda honom ur skurkarnas klor? In the city by the sea blandar skratt med allvar och fångar träffsäkert spelet mellan fantasi och verklighet hos elvaåringen.
I uppföljaren Salt and saffron (2000) står en hel släkt, lika anrik som oöverskådlig, i centrum. Någon egentlig krönika ägnas den inte men Aliya, yngre släktmedlem och romanens berättare, försöker enträget komma dess hemligheter på spåren. Vem var egentligen Aliyas äldre och ständigt tigande släkting Mariam, vart tog Mariams far vägen och vem var hennes mor? Och varför försvann hon själv med kocken...!?!? I romanen får dessutom såriga syskonkonflikter relief mot bakgrund av Brittiska Indiens traumatiska delning 1947 och de enorma klassklyftor som skiljer pakistanier åt. Det är emellertid inte alltid lätt för läsaren att veta vilken av släktträdets grenar berättelsen klättrat ut på.
I Kamila Shamsies tredje roman Kartography (2002) står en ung kvinna och en ung man i centrum. Raheen och Karim är båda i tjugoårsåldern och har varit nära vänner så länge någon kan minnas. Tiden är ömsom åttiotal, ömsom nittiotal - ibland åren före vännernas födelse - och handlingen kretsar i hög grad kring obesvarade frågor. Av vilken anledning bytte Raheens och Karims föräldrar partner sinsemellan och hur kunde familjerna trots detta förbli bästa vänner? Varför utvandrade sedan Karims familj? Raheen plågas av att Karim börjar skicka underliga brev till henne och därtill uppträder som en främling när vännerna till sist återses. I denna märkliga historia ställs frågorna inledningsvis med ett lättsamt och sensuellt tonfall. Efter hand ställs de emellertid med ett helt annat allvar, en borrande intensitet och nu med Karim som bitter och obarmhärtig anklagare. Gradvis blottläggs oförlåtliga svek, mot bakgrund de lidelser som det blodiga inbördeskriget 1971 - som mynnade ut i Bangladeshs självständighet - släppte loss. Raheen tvingas till insikt om vad människor, också hennes närmaste, är kapabla till. Hon tvingas nu se våldet och korruptionen i sitt älskade Karachi i vitögat. Skildringen av hur Raheens - och inte bara hennes! - värld rämnar är stark och engagerande.
Huvudperson i Kamila Shamsies fjärde roman, Broken verses (2005), är den trettioettåriga Aasmaani som vuxit upp hos sin far och en kärleksfull styvmor. Men Aasmaani har aldrig kommit över att hennes älskade och beundrade mamma, en karismatisk förkämpe för de pakistanska kvinnornas rättigheter, sedan sexton år tillbaka är spårlöst försvunnen. När så en före detta skådespelerska, väninna till mamman, återvänder till scenen börjar märkliga saker hända. Kodade brev, riktade till mamman, dyker upp hos skådespelerskan. Dessa föreges vara skrivna av mammans mördade älskare, den uppburne men rebelliske Poeten. Betyder breven att Poeten ändå inte blev mördad, att mamman i själva verket lever?!? Broken verses har en närmast kammarspelsliknande förtätning och är spännande som en thriller. Varje scen, varje mänskligt möte leder till nya omtumlande insikter, frågor och gissningar hos Aasmaani och läsaren. Nedstigningen i sorgearbetets smärta och kaos öppnar också för en hyllning till frihetens röster i det ofria Pakistan - som mamman och Poeten.
Handlingen i Kamila Shamsies femte roman, Burnt shadows, utspelas i fyra olika avdelningar och på fyra olika tidsplan - 1945, 1947, 1982-83, 2001-02. År av storkonflikter, flyktingströmmar och ödesdigert skiftande lojaliteter. Människor rycks upp med rötterna och frågorna om tillhörighet och identitet blir allt svårare att besvara. I centrum av ett stort persongalleri står en ung japanska, Hiroko, som på romanens slutsidor hunnit bli en gammal kvinna. Efter att atombomben släppts över hennes hemstad Nagasaki lämnar Hiroko staden, strålskadad och med sin kimonos mönster inbränt i huden. Några år senare kommer hon till Delhi. Hon förälskar sig där i Sajjad och gifter sig med honom. Men när den brittiska kolonialmakten lämnar Indien kommer våldsamma motsättningar mellan hinduer och muslimer i dagen. Och eftersom Sajjad är muslim tvingas Hiroko snart följa honom till Pakistan. De får sonen Raza. När den sistnämnde kommit upp i tonåren driver en personlig kris honom att överge studierna och, med uppdiktad identitet, bege sig in över gränsen till det ockuperade Afghanistan. Den resan kommer i längden att visa sig ödesdiger för både honom själv och hans familj. Inte minst tjugo år senare, efter den elfte september 2001, då USA förklarat krig mot terrorismen och landets gamla afghanska allierade har blivit dödsfiender. Och det i stort sett räcker med att vara muslim för att anses som opålitlig av amerikanarna. I Burnt shadows spelar dessutom språket som sådant en viktig roll - språket med modersmålets hemkänsla och samtidigt en gränsöverskridande kraft!
Kamila Shamsie bor omväxlande i Karachi och London. Hon undervisar även i creative writing vid bland annat Hamilton College, New York. Emellanåt medarbetar hon i The Guardian; på http://www.guardian.co.uk/profile/kamilashamsie finns ett urval av hennes artiklar samlade. Hon skriver även för andra tidningar och tidskrifter.
Anders Sjöbohm