Jag tar inte farväl

Lätt som snö, brukar folk säga. Men även snön har tyngd. I samma utsträckning som den här vattendroppen.

Lätt som en fågel, säger man också. Men även de har tyngd.

Gyeongha är författare. Hon har drabbats av en fysisk och psykisk kollaps efter att ha skrivit en bok om en massaker. Om nätterna drömmer hon att befinner sig på en plats med stubbar som liknar gravstenar när tidvattnet börjar strömma in. Hon vill rädda gravarna undan vattnet, men hinner inte innan hon vaknar. Drömmen lämnar henne ingen ro, och det budskap hon uppfattar i den; om att räddas från död till liv, lyftas ur glömska till åminnelse, blir startskottet på en märklig resa.

Det snöar kraftigt när Gyeongha landar på Jeju, en ö söder om den koreanska halvön. Snöstormen blir en portal till ett annat tillstånd - där romanens skeende luckras upp och blir till skärvor av historia, minne och dröm. På denna ö slogs 1948-49 ett uppror ner. Det berörde själva grundandet av den sydkoreanska staten.

Förlagsinformation

En höjdpunkt är det sena verket 작별하지 않는다 (Jag tar inte farväl, 2024) från 2021, där det i smärtans bildspråk finns en nära anknytning till Den vita boken, fast ämnet är ett helt annat. Boken utspelas i skuggan av en massaker i Sydkorea, som ägde rum i slutet av 1940-talet på ön Jeju, där tiotusentals människor arkebuserades, barn och gamla, misstänkta för att vara kollaboratörer. Boken gestaltar ett delat sorgearbete hos berättaren och hennes väninna Inseon, som båda långt efter händelsen fortfarande bär på traumat efter den katastrof som drabbat deras närstående. Med ett lika precist som poetiskt bildspråk förmedlar Han Kang det förflutnas makt över det närvarande, men lika starkt tecknas väninnornas envetna försök att lösa upp den kollektiva glömskan och omvandla traumat i ett gemensamt konstprojekt, vars namn är ett med bokens titel. Boken handlar lika mycket om djupaste vänskap som om nedärvd smärta, och på ett originellt sätt rör den sig mellan drömmens mardrömsliknande bilder och vittneslitteraturens vilja att säga det sanna.

Förlagsinformation