Zabor eller psalmerna
Zabor har en gåva: han kan förlänga människors liv genom att skriva. I den lilla byn Aboukir, i ett nyligen självständigt Algeriet, sitter han vid dödsbädd efter dödsbädd och fyller sina skrivböcker.
Madame Arnoul
I Madame Arnoul ser Jean-Noël tillbaka på sin barndom i den algeriska staden Batna före självständighetskriget och på hur exilen i Sydfrankrike formade honom till den författare han kom att bli.
Fallet Meursault
Meursault, den likgiltige mördaren i Albert Camus roman Främlingen, har fascinerat och förundrat läsare ända sedan den där soliga dagen 1942. Men få har ägnat offret någon tanke, han som bara omnämns som "araben". Det gör Haroun rasande.
Enstörig
Året är 1979. Tolvåriga Alya bor i Alger. Hon för dagbok, om familjen, om rädslan för en kommande katastrof, om saknaden defter Sami, hennes vän och syskonsjäl som oförklarligt är försvunnen.
Förlagsinformation
Nedjma
Denna roman åstadkom en jordbävning i den unga algeriska litteraturen. Den kastar snabbt mellan prosa, poesi och dramatisk dialog, mellan dåtid och nutid och olika berättarperspektiv.
De utsatta
Denna poetiska roman, Ghandours veterligen enda hittills, är till omfånget liten men rymmer många bottnar, kanske någon för mycket.Den är indelad i fem kapitel, som vart och ett har sin berättare.
Fatiha och friheten : en roman om kvinnans ställning i dagens Algeriet
Motvilligt tvingas Fathia in i det arrangerade äktenskapet med Hocine, som återvänt från gästarbete i Frankrike. Som traditionen bjuder ska hon nu leva instängd i kasbahn under mannens förmyndarskap, en man som hon inte känner, än mindre älskar.
Ingenstans i min fars hus
Efter en rad historiska romanfresker som frammanat hennes algeriska hemland, släpper Assia Djebar här fram ett flöde intimistiska minnen. Det har blivit hennes mest personliga bok.
Sultanbrudens skugga
Sultanbrudens skugga är den andra, fristående delen i Assia Djebars algeriska trilogi, vars första del var "Kärleken, kriget".
Ett fängelse så stort
"Ett fängelse så stort" är den tredje, fristående delen i Assia Djebars algeriska trilogi. Den är liksom de båda andra en förening av fiktion och självbiografi, poetiskt berättad av en modernt uppfostrad kvinna, som växt upp strax före och under Algerietkriget.