Maryse Condé

* 1937

Marysé Condé växte upp i Pointe-à-Pitre som den äldsta av åtta syskon.

1953 reste hon till Paris för att studera. Några år senare gifte hon sig med en afrikansk skådespelare, Mamadou Condé. Paret bosatte sig i Elfenbenskusten och därefter i Guinea, men skildes. Marysé Condé reste då till Ghana, som hon lämnade 1964. Hon reste tillbaka till Frankrike, där hon så småningom gifte om sig med sin engelske översättare Richard Philcox, som hon träffat 1968 i Senegal.1996 flyttade de till USA där hon var verksam som universitetslärare bl.a. vid Colombia University fram till 2002. 

Hon debuterade 1976 med romanen Hérémakhonon, som förutom att berätta om ett kvinnoöde också är en kritisk skildring av korruptionen i det postkoloniala Afrika. Boken blev inte särskilt väl mottagen.
Om Condé inte gjorde succé i Afrika så har hennes böcker blivit desto mer omtyckta framför allt i Storbritannien. Hon har en rik produktion bakom sig.

Bland titlarna kan nämnas den storslagna romanen Ségou, som utkom i två delar 1984 och 1985. Den utspelar sig i den stad med samma namn som en gång fanns i Mali. Romanen Färden genom mangroven (Traversée de la mangrove,1989), utspelar sig i karibisk miljö. Hon har också skrivit teater och essäer. Bland essäerna kan nämnas Le stéréotype du noir dans la littérature antillaise (1976) och La parole des femmes (1979).

Maryse Condé tilldelades Den Nya Akademiens litteraturpris 2018
 

Eva Stenvån och red

Citat 

I början av min författarkarriär var jag, precis som alla andra från Karibien, besatt av frågan om min härkomst. Färgen på min hud berättade att jag ursprungligen var från Afrika och därför beslöt jag mig för att upptäcka den kontinenten.
Ur [[Intervju med Maryse Condé]]

Idag har jag helt förändrat min syn på identitet. Jag tror inte på att det finns någon kollektiv identitet, utan att identitet snarare är en individuell föreställning. Jag har inte längre något behov av att resa till Afrika för att hitta mina rötter eftersom jag är resultatet av många sammansatta influenser.
Ur [[Intervju med Maryse Condé]]

Även om en författare, likt en god filmregissör, bör föra in dynamisk kraft och handling för att modernisera sitt skrivande, så kommer det alltid att finnas plats för drömmar och fantasi. En bok kommer alltid att vara det enda sättet att hela läsares plågade samveten och det enda svaret på outtalad längtan.
Ur [[Intervju med Maryse Condé]]

Bibliografi – böcker

Célanire cou-coupé
Vem var det som halshögg Célanire? Ryktena surrar på den lilla missionsstationen i Adjame-Santay. Året är 1901 och den vackra och gåtfulla Célanire Pinceau...
La Vie sans fards (2012)
Leopard 2014; övers. Helena Böhme
Författaren Maryse Condé föddes i Pointe-à-Pitre på Guadeloupe 1937 som det yngsta syskonet i en skara på åtta barn. Hennes mor var lärare och hennes...
En attendant la montée des eaux
Leopard 2011; övers. Helena Böhme
Livet ter sig torftigt och ensamt för läkaren Babakar. Efter att ha tillbringat större delen av sitt liv i ett Afrika märkt av fattigdom och statskupper, har han slagit sig ner på sin mors hemö...
Desirada
Leopard 2009; övers. Helena Böhme
Marie-Noëlle har aldrig vetat vem som är hennes far. Hennes mor Reynalda var bara fjorton år när Marie-Noëlle föddes och kort därefter överlämnas hon i den barnlösa Ranélises vård när Reynalda reser...
A la courbe du Joliba
Varför bär sig vuxna ofta löjligt åt och pratar dumt? Varför vill inte mamma visa oss barn att hon är ledsen utan låser insig för att få gråta i...
Traversée de la mangrove (1989)
Leopard 2007; övers. Helena Böhme
En främling anländer till det lilla samhället Riviere au Sel i Guadeloupe, ett samhälle präglat av kolonialismen och globaliseringen. Mannen, Francis Sancher, förblir en...
Segou (1984)
Året är 1797 och kungariket Segu blomstrar tack vare adelsmännens rikedomar och den starka krigsmakten som behärskar grannrikena. Men kampen om Afrika har börjat och Segu...

Dikter, noveller, essäer, utdrag, m.m.

Övers. Helena Böhme
Novell. Förekommer i Karavan 2007:3.
Övers. Helena Böhme
Essä. Förekommer i Karavan 2007:3.