Buchi Emecheta
* 21 juli 1944 i Yaba, NigeriaBuchi Emecheta föddes i Lagos, Nigeria. Hennes mor och far dog båda tidigt. Från sitt tionde till sitt sextonde år studerade Emecheta vid en flickskola som drevs av metodister. Hon gifte sig med en ungdomsvän och vid sjutton års ålder var hon mor. Jag måste gifta mig därför att båda mina föräldrar var döda och jag hade ingen som kunde ta hand om mig, är hennes egen förklaring till det tidiga giftermålet.
Hon försörjde sin studerande man och sina barn genom att arbeta som biblioteksassistent först i Lagos och senare i London, dit familjen flyttade. Vid tjugotvå års ålder bröt hon upp från äktenskapet och började studera sociologi samtidigt som hon försörjde de fem barnen genom heltidsarbete och ägnade sig åt författandet under de tidiga morgontimmarna.
1974 kom hennes debutbok In the ditch där hon, liksom i Second-class citizen och den riktiga självbiografin Head above water: an autobiography (1986), skildrar sitt liv och sin kamp att ta sig ur Londons slum med dess förlamande fattigdom, diskriminering och förtryck. De två första böckerna har också publicerats under samlingsnamnet Adahs story.
Ur hennes omfattande produktion kan nämnas The bride price (1976), Emechetas tredje roman, som tilldrar sig i Nigeria. Den handlar om en ung flicka som trotsar traditionen och sin girige onkels planer och i stället rymmer med den man hon älskar.
Också nästa roman, The slave girl (1977), tilldrar sig i Nigeria och berättar om den föräldralösa Ojebeta, vars bror säljer henne till avlägsna släktingar. Destination Biafra (1982; sv. 1988), en semi-dokumentär om Biafrakriget och den vackra Debbies försök att medla på toppnivå.
Double yoke (1982; dansk övers. Kvindetåg, 1985) är en omtalad roman som kan ha initierats av Emechetas egna erfarenheter som gästande författare vid universitetet i Calabar. Handlingen tilldrar sig vid ett nigerianskt universitet där den spirande författaren Ete Kamba går i skrivarkurs för Miss Bulewao, Nigerias mest omtalade författarinna.
I romanens början är han en ung man rikt utrustad med dubbelmoral och förutfattade åsikter, vilket kommer till uttryck både i hans förhållande till flickvännen Nko och i hans litterära skapande under Miss Bulewao. Miss B. blir emellertid den katalysator som behövs för att väcka en spirande insikt om att manliga författare kan lära mycket av kvinnliga dito, och att både sociala och litterära könsroller kan förändras.
The rape of Shawi (1983) är en framtidsversion där en grupp européer på flykt undan en atombombskatastrof tar sin tillflykt till en arkadisk afrikansk by.
Gwendolen, 1989 (sv.1990) handlar om en emigrantflicka från Jamaica som lever i London och där utsätts för samma sexuella övergrepp som i barndomen, men till sist lyckas ta sig ur sin situation.
Ett tema som går igen i Emechetas hela författarskap är konflikten mellan den traditionella kvinnorollen och ett modernt kvinnoliv, så också i Kehinde (1994; Tvillingrösten, 1997. Kehinde och hennes man Albert ska återvända till Nigeria efter flera år i London, men Kehinde, som under Londonåren njutit av självständigheten, har svårt att tänka sig att återgå till dentraditionella kvinnorollen.
The new tribe (2000). När ett övergivet flickebarn adopteras av pastor Arlington och hans hustru Ginny är medierna inte sena att profitera på den rörande tilldragelsen. En nigeriansk kvinna bosatt i London bestämmer sig för att det gudfruktiga paret Arlington är de idealiska föräldrarna också till hennes egen nyfödde son, Chester. Barnet lämnas till de sociala myndigheterna tillsammans med ett brev där den anonyma modern ber att hennes son ska adopteras av familjen Arlington, men Chester är svart och med hans nya liv kommer också frågorna om identitet och tillhörighet.
Barbro Norström Ridaeus